„Erasmusă” cu dor de casă

Cum obtii o bursa Erasmus? (I)

Posted on: Luni februarie 18 2008

Am primit, de-a lungul timpului, o gramada de mailuri de la oameni care au ajuns pe blogul meu si voiau sa ii ajut cu informatii despre cum anume obtii o bursa Erasmus. Desi informatii sunt si pe site-urile facultatilor si ale universitatilor din care fac parte, ei preferau sa le fie prezentate de un „insider”. Sa fie de vina formalizarea excesiva si limbajul folosit in anunturi? Poate voiau astfel sa stabileasca si-un contact cu cineva „care-a fost acolo„. Nu stiu. Ideea este ca le-am raspuns cu drag (stiind cum am fost si eu in situatia lor), dar m-am gandit ca n-ar prinde rau sa public si aici cateva idei de baza despre ce inseamna Erasmus si ce anume trebuie facut ca sa ajungi student Erasmus…

O sa ma refer in principal la cum se poate obtine bursa Erasmus daca esti student la FJSC, insa regulile sunt aceleasi peste tot:

Pentru  a obtine o bursa Erasmus trebuie sa astepti ca la facultatea ta sa se afiseze locurile Erasmus pentru anul viitor. La avizier o sa se afiseze o lista cu universitatile straine cu care are facultatea ta a incheiat parteneriat , impreuna cu numarul de locuri disponibile la fiecare. Spre exemplu, FJSC are parteneriate cu facultati din Lyon (FR), Montpellier, Bruxelles (BE), Tournai (BE), Varsovia (Polonia), Suedia etc. si sunt in medie cam 1,2 locuri pentru fiecare dintre ele.
Apoi tu te decizi ce facultate vrei sa alegi, tinand cont de limba de predare. In tarile francofone se preda la scoala in franceza, iar in Suedia si Polonia in engleza. Asta in ceea ce priveste parteneriatele incheiate de FJSC.
Langa listele afisate o sa fie scris si ce anume trebuie sa contina dosarul tau pentru aplicatie:
  • In acest dosar o sa trebuiasca sa ai si o lista de optiuni. Asa ca alegi din facultatile respective, in ordinea optinilor, ce iti doresti sa urmezi.
  • Apoi o sa adaugi un extras din foaia matricola (pe care il ceri la secretariat special pentru aplicatia Erasmus si nu ar trebui sa platesti, cum se cere in mod normal cand ceri copie dupa foaia matricola), unde sunt inscrise materiile pe care le-ai facut pana acum, notele obtinute si numarul de credite. Sper ca e clar ca nu ai nicio sansa daca ai vreo restanta la activ (nu ma refer la cele pe care le-ai dat si le-ai trecut deja).
  • Va trebui sa mai pui si o estimare de buget, iar asta depinde de tara in care te duci. Trebuie sa faci un pic de research pe net sa vezi cam ce preturi sunt la chirii, transport, mancare si carti, ca apoi sa estimezi la ce cheltuieli ajungi tu pe luna acolo. Asta e cam frectie, nu prea se uita nimeni pe ea si oricum nu ai cum sa faci o evaluare prea corecta. In caz ca tenteaza pe cineva Bruxelles-ul, mailul meu este la „About”, asa ca nu ezitati sa imi scrieti, ca va ajut cu info concrete.
  • Vei avea nevoie si de un CV tradus in limba relevanta pentru tara in care vrei sa mergi. Daca vrei in Bruxelles, atunci franceza. Pentru Polonia sau Suedia, in engleza. Ai grija ca si CV-urile astea se fac in functie de scopul lor, deci nu e nevoie de unul ca pentru angajare. Mai bine scoti in evdenta rezultatele academice, conferintele la care ai participat, seminariile si concursurile, eventual pui si-o lista de cursuri mai semnificative pe domeniu pe care le-ai urmat (chiar si in facultate, gen tehnici de investigatie, de redactare, etc).
  • O sa iti mai trebuiasca si o scrisoare de intentie in limba relevanta pentru tara in care mergi prin care rogi comisia facultatii sa iti aprobe aceasta bursa. Aceasta scrisoare are rolul de a arata ca poti lega doua vorbe in limba cu pricina si trebuie sa contina intentia ta de a ajunge acolo, o scurta motivare personala (de gen „pe langa scopurile academice .. si bagi ceva recunoscut despre facultatea cu pricina… imi doresc sa am sansa de a vizita o tara care imi poate oferi o perspectiva mai larga bla bla”) si o multumire formala. Nu uita de regulile redactarii unei scrisori de intentie si e foarte important sa nu te faci de cacao cu o exprimare nepotrivita ca ton.
  • Trebuie atasat si un certificat international de limba relavant pentru tara in care mergi. Daca vrei sa mergi la o facultate cu predare in engleza sau franceza, atunci ai nevoie de Toefel sau Cambridge sau orice alt certificat recunoscut international. Pentru o tara francofona e suficient un DELF, DALF sau DL. Nu conteaza nici nivelul (incepator, avansat, intermediar etc), nici calificativul cu care l-ai luat. Daca nu ai niciun fel de astfel de certificat de limba, atunci fuga la British Council  sau Institutul Francez sa te inscrii la examenul cel mai apropiat pentru a-l obtine. Poti include in dosar doar dovada inscrierii pentru urmatorul examen si se considera ok, important e ca pana pleci in tara respectiva sa ai examenul promovat si sa poti aduce dovada acestei promovari (ori diploma, daca s-a eliberat in timp util, ori o adeverinta de la centrul unde ai sustinut examenul care sa ateste ca l-ai promovat).
Cat conteaza notele?
Pai initial tu depui dosarul si apoi vei astepta sa se programeze interviurile (care se fac de catre comisia din facultate, deci de profii tai). La interviu o sa se uite pe foaia matricola sa vada cam ce medii ai. In functie de medii si de certificatul de limba relevant pentru tara in care mergi se face selectia dintre tine si alt candidat care vrea acelasi loc. Ala cu medie mai mare merge, in caz ca aveti amandoi certificatul de limba. Si apoi se trece la urmatoare optiune a ta. Pentru facultatea a doua pe care ai ales-o se verifica iarasi, care dintre cei care au optat pentru ea au certificat de limba, medie mai mare etc. Si asa mai departe.
Cum faci cu acest certificat de limba?
Daca atunci cand s-au afisat listele cu locurile si tu nu-l ai, atunci te inscrii repede de tot la examen. Exemplul meu: eu voiam sa plec la Bruxelles, dar nu aveam decat Cambridge-ul. Si cand am vazut listele am dat fuga la Institutul Francez, m-am inscris la primul examen pentru DELF pe care il organizau si m-am apucat intens de meditatii, sa fiu sigura ca il trec. Faceam meditatii seara, dupa munca si scoala, intre 9 si 11 noaptea, si mergeam in fiecare zi pentru ca nu mai aveam decat o saptamana la dispozitie. A fost crunt, dar a meritat. Am atasat la dosar si Cambridge-ul, si foaia matricola din liceu (unde scria ca am avut profil bilingv engleza-franceza) si dovada ca am dat examenul pentru DELF (il dadusem deja pana in momentul interviului). Nu mi le-a cerut nimeni, le-am pus eu ca sa arat ca-s de buna credinta si amitionata pe obtinerea acelei burse. Cand am primit rezultatul m-am dus si am depus la dosar si dovada ca am promovat si ca am certificatul DELF.

Cam asta e procedura de baza pentru inscriere. Dupa ce iti vezi numele pe lista celor admisi incepe o cu totul alta nebunie. Despre aceasta in partea a doua…

15 răspunsuri to "Cum obtii o bursa Erasmus? (I)"

hello,
Prbabil ca te-ai saturat sa tot fi intrebata de erasmus, insa ce sa-ti fac, daca esti singura erasmusa fjsc-ista pe care o stiu:P. Abia s au afisat noile locuri pt bursele erasmus de anul viitor si mi-a atras atentia o universitate din madrid. Pe site-ul universitatii nu scria mare lucru si nici la facultate nu vom primi detalii decat mai tarziu. Intrebarea mea este: oare se preda in limba spaniola? Adica eu stiam ca erasmusul functioneaza in limbile franceza si engleza….sau nu?
Si daca se preda in spaniola, cum naiba sa nu conteze ce calificativ iei in atestat? Ca doar nu te intelegi cu nimeni pe acolo daca nu stii limba! Tu cat de bine stiai franceza? Adica te adaptezi asa pe parcurs?…

Vira, stiu de acea universitate din Madrid. Dar, din cate stiam eu anul trecut, nu avea locuri pentru Erasmusi decat la master. Esti la master? daca nu, verifica inca o data.

„oare se preda in limba spaniola?” –> intra pe site-ul universitatii respective si cauta sectiunea „international” sau „erasmus”, cam toate trebuie sa aiba. Acolo o sa te lamuresti daca predarea este in limba spaniola sau nu, desi eu banuiesc ca este.

„Si daca se preda in spaniola, cum naiba sa nu conteze ce calificativ iei in atestat?” –> Din moment ce ai un atestat international de limba, e clar ca stii cat de cat. Intrebarea corecta este „pentru cine sa conteze”. Iar raspunsul este „pentru comisia din facultate”. Am explicat mai sus ca la nivelul facultatii se face selectia ce studenti pleaca cu Erasmus. Daca ei te-au acceptat cu un atestat de limba si te trimit, e clar ca nu-s idioti sa trimita orice dislexic.

„Tu cat de bine stiai franceza? Adica te adaptezi asa pe parcurs?…” –> Stiam de nivel mediu si aveam probleme de exprimare, desi de inteles intelegeam cand auzeam vorbindu-se franceza. Pana la urma acolo am invatat eu „adevarata” franceza si asa se intampla cu toti Erasmusii.

Buna:)
Poti sa ma ajuti si pe mine un pic? Ma chinui de cateva ore sa fac scrisoarea de intentie.Poti sa imi dai un pic mai multe detalii despre ea?
Multumesc,
Bianca

buna imi poti trimite si mie mopdel de scris de intentie daca mai ai te rogg…ca sunt si eu in dilema ms

Te roog raspunde-mi si mie acum la o intrebare.cui ii adresez scrisoarea de intentie?”Domnule decan”…cum ?maine e ultima zi de depunere a dosarelor.la noi nu s-a specificat k trebuie in limba franceza facute cv-ul si scrisoarea de intentie.am suant acum sa ma interesez,si au spus k in romana treb facute.zi-mi si mie te rog cui ma adresez???

dk ai putea sa-mi raspunzi kt mai repede…ar fi extraodinar.ms pt intelegere.si….poate imi dai si mie id-ul tau de mes sa mai vb:D

Buna.
Eu sunt studenta in an terminal acum si as vrea sa stiu ce sanse mai am sa intru in acest program. Mai exista vreo sesiune de inscrieri pentru al doilea semestru sau trebuie astept sa fiu inscrisa la master?
In primavara voi putea aplica daca inca nu voi fi licentiata sau inscrisa in programul de master?

Multmesc foarte mult. Te-am descoperit intr-un moment in care chiar nu mai stiam unde sa ma mai interesez. Acum m-ai ajutat sa-mi clarific pasi pe care trebuie sa-i fac. O sa astept sa afiseze sau sa imi zica ceva cei de la secretariat dupa care intru in actiune. ne mai auzim.Merci!

Buna!
Am si eu anumite nelamuriri legate de scrisoare de intentie..In primul rand nu stiu exact cui sa ma adresez si daca ai putea sa-mi dai cateva sugestii referitoare la ce anume sa scriu in aceasta pe langa motivatie. Astept un raspuns cat mai curand daca se poate pt ca maine e ultima zi in care pot sa-mi depun dosarul..
Mersi fain!

poti scrie ” In atentia Comisiei de Evaluare a programului de Burse Socrates Erasmus ” ….multi dintre noi am scris asta 🙂
si eu am avut problema asta acum aproape un an, dar am aflat de la alti studenti ca au folosit formula asta 🙂
Multa bafta Liz

Ina

am citit despre aceste burse si tot incerc sa aflu mai multe,pt ca as vrea sa plec inafara chiar din primul an! am vazut ca trebuie sa ai un atestat de limba,eu stiu despre cel Cambridge,dar m-ar interesa CE NIVEL DE CAMBRIDGE ESTE NECESAR PT A PRIMI BURSA la fac de sociologie danemarca???

BUNA:)

Am aceeasi problema ca si ceilalti:D nu ma descurc cu redactarea unei scrisori de intentie in franceza pt bursa:( ai putea sa-mi dai mai multe detalii sau chiar un model?

Multumesc,

Lizzie

sal.sunt studenta in anul 2 la fac de sociologie.as vrea sa fc masterul in spania si as dori sa stiu daca exista locuri la buget? nu cred ca imi permit sa platesc 6000euro un master … totusi e mult.Imi doresc mult sa plec.astept un raspuns va multumesc anticipat

Eu sincer am fost cam pacalita cu bursa asta, deoarece m-am dus initial pe 6 luni si apoi am vrut sa mi-o prelungesc si cand am sunat ca vreau sa mai raman, astia de la relatii internationale au zis ca nu se mai poate si ca daca raman trebuie sa platesc eu tot sdin banii mei. Am ramas ca ni-a placut, dar inca o data cam nesimtiti astia cu bursa. Sa nu va zic ca banii i primiti abia dupa 3 luni asa ca pleci tot cu bani tai. Poate s-au mai schimbat intre timp dar nu am fost multumita de bursa, a fost prea mica nu-mi acoperea decat cazarea si asigurarea si poate inca 50 de euro. A trebuit sa lucrez ca sa pot sa acopar celalate cheltuieli.

Intrebare intrebatoare… am vaut ca ai scris de restante .. asta ca sa ma lamuresc . Acu cadn vroiam sa ma inscriu m-am pricopsit cu o restanta:( . treaba e ca eu o dau in vara si mai mult ca singur o si au ! Are sens sa mai incerc ? Sau e alergatura degaba?
Mercu

Lasă un comentariu

a

februarie 2008
L M M J V S D
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829